Untitled Painting #14

ur serien Paintings of Ecolonia
Videoinstallation
13:26 min i loop utan ljud
2020

Installationsvy från utställningen Efterkänning på Kungsbacka Konsthall 2020. Videoinstallationen Paintings of Ecolonia #14. Projektion på plexiglas mot vägg 140x250 cm.

Installationsvy från utställningen Efterkänning på Kungsbacka Konsthall 2020. Videoinstallationen Paintings of Ecolonia #14. Projektion på plexiglas mot vägg 140x250 cm.

TEASER. Visar ett kort utdrag ur videon (1:30 av 13:26 min). I tillägg är formatet beskuret (från 9:16 til 16:9).


Om verket

Videon relaterar till mellanrummet som existerar mellan människor, människan och naturen samt mellan det som är naturligt och det som är av människan skapat. Flickan / väsenet bekräftar dikotomin mellan människan och naturen samtidigt som hon ifrågasätter den. Hur vi än vrider oss så sitter vi fast i traditionen där människan står utanför naturen och för att närma sig den måste vi ta till väsen, sagor och magiskt tänkande. Vi ser oss som mer än natur och i vår kultur ligger det djupt rotat att tämja såväl naturen som våra egna behov. Ett väsen kan läsas som en spegling av människan och det samhälle hen lever i. Det naturväsen som klappar en kanin får pröva den samtida människans medvetenhet kring hur naturen kommunicerar med oss.

T.v: Installationsvy från utställningen Ecolonia in my Mind i Götene Konstrum 2020. Videoinstallationen Untitled Painting #14. LCD-monitor 46tum. T.h: stillbilder ur video

T.v: Installationsvy från utställningen Ecolonia in my Mind i Götene Konstrum 2020. Videoinstallationen Untitled Painting #14. LCD-monitor 46tum.
T.h: stillbilder ur video

NLT. 11 sept. 2020. Recension. Ecolonia in my Mind, Götene Konstrum.

NLT. 11 sept. 2020. Recension. Ecolonia in my Mind, Götene Konstrum.

Övrigt

Verket är inköpt av Skövde Konstmuseum 2020.
Utställningen Efterkänning recenserades av Anna Mattson, Symbolisk konst mellan tyngd och transparens [Kungsbacka-Posten 15.08.2020]



Untitled Painting #12

Videoinstallation
3:07 min i loop utan ljud
2018
Dansare: Fanny Kivimäki
Ljus, produktions- och kreativ assistent: Lovisa Ivenholt

Stillbild ur video. Bilden är beskuren.

Stillbild ur video. Bilden är beskuren.

Om verket

Videon relaterar till mellanrummet som existerar mellan människor, människan och naturen samt mellan det som är naturligt och det som är av människan skapat. En fysisk och mental upplevelse presenterad genom en abstrakt och sinnlig tolkning av en mänsklig gestald placerad i natruen; ett vägbyggeslandskap som är både vackert och skrämmande, igenkännbart och främmandegjort. Är detta en trasig natur eller ett landskap under en förändringsprocess fylld av förväntan?


Intervju av Fracis L. Quettier och Dora S. Tennant i Women Cinemakers, Special Edition, Vol.28

Intervju av Fracis L. Quettier och Dora S. Tennant i Women Cinemakers, Special Edition, Vol.28

Uppslag ur Women Cinemakers, Special Edition, Vol.28 Länk till intervju: https://issuu.com/women-cinemakers/docs/vol.28/96

Uppslag ur Women Cinemakers, Special Edition, Vol.28
Länk till intervju: https://issuu.com/women-cinemakers/docs/vol.28/96

Videon har visats

UTSTÄLLNINGAR
Efterkänning, Kungsbacka Konsthall
Nunnery Gallery, Visions in the Nunnery [London, England] 
LACDA, Los Angeles Centre for Digital Art, Seeing in Tongues, The Film and Video Poetry Society [USA] 
ID:I Galleri, Alienation [Stockholm]

FESTIVALER
/sin:/ festival for video art and performance [Ramallah, Palestina]
5th International Motion Festival [Cypern]
Festival Les Instants Vidéo [Marseille, Frankrike] 
Encontros da Imagem, International Photography and Visual Arts Festival, Discovery Awards 2018 [Braga, Portugal] 
TIVAF, Tasmanian International Video Art Festival, [Australien] 
Speechless Film Festival [Minnesota, USA] 

Molds of Ecolonia #16-22

Hårdgipsrelief
42x28x2 cm
2020

Installationsvy från utställningen Ecolonia in my Mind i Götene Konstrum 2020.

Installationsvy från utställningen Ecolonia in my Mind i Götene Konstrum 2020.

Installationsvy från utställningen Ecolonia in my Mind i Götene Konstrum 2020.

Installationsvy från utställningen Ecolonia in my Mind i Götene Konstrum 2020.

Om verket

Jag fann växterna i ett herbaium. Där låg sparade plantor någon valt att ömt ta hand om som en gåva till eftervärlden. Tid som frusits, bevarade spår. Så sköra och vackra är vi, aldrig färdigutforskade. 

Jag letar efter små rörelser eller förändringar som uppstår i någonting varaktigt och pågående, och som över tid utvecklas i ett spiral-liknande mönster. Ett mönster vilket återger en pågående tid som alltid återvänder, men var gång i en något förändrad form. Tiden skapar på så vis monotona rörelser vilka bär fram en rytm. En monoton rytm indikerar stillheten i tiden. Jag önskar skapa förhållanden som ger plats för tomrummet; en plats där det till synes obetydliga residerar tillsammans med tystnaden. Tystnaden eller tomrummet som ger uttryck för rörelseförflyttning mellan bilder, objekt eller filmscener är också av stor vikt. Det tomma utrymmet mellan tingen lämnar på samma gång rum för allt eller ingenting. Det är en plats för väntan och en förutsättning för förändring.